De logica achter slimme tools

 

Als ondernemer en eigenaar van Digitect kom ik met veel organisaties in contact. Wanneer het gesprek over het maken van specificaties voor systemen gaat blijkt vaak dat deze nog met Word en Excel worden gemaakt. Er zijn vaak wel softwaretools, maar het gebruik hiervan is vaak versnipperd, omdat een geïntegreerde aanpak en de juiste organisatorische inbedding ontbreekt. Dat is jammer want de inzet van modelleringstools voor het vastleggen van processen en gegevens kan, mits goed ingezet, kennis binnen de organisatie borgen en geld besparen.
Gelukkig zijn er een aantal stappen die je kunt volgen om hierin goede keuzes te maken en ook medewerkers mee te nemen in dit proces.

Alle techniek onder één dak

Wanneer je binnen je organisatie een businessvraag wilt oplossen en je gaat daarvoor een technische standaard kiezen, zijn er een aantal dingen die je kunnen helpen bij het maken van de juiste keuze. Qua werkwijze is er 1 aspect dat van invloed is op succes: zorg dat je een geïntegreerde methode volgt waarin functionaliteit en techniek van elkaar worden gescheiden en leg alle informatie vast in een tool.
Wanneer je voor een bepaalde tool kiest, en zeker ook wanneer je er een gaat ontwikkelen moeten zoveel mogelijk technische standaarden die al bestaan in je organisatie erin zitten. Als de tool de afbeelding van de functionaliteit naar de techniek ondersteunt, hoeven niet alle medewerkers diepgaande kennis van de technische standaarden te hebben. Als ze functioneel snappen welke keuzes er gemaakt moeten worden helpt de tool ze om zowel de functionele als de technische specificaties te maken.

Praktische insteek voor medewerkers

Als je kiest voor slimme tools kun je medewerkers trainen in de logica die achter de techniek zit. Wanneer dit inzicht er is, snappen medewerkers welke keuzes er gemaakt moeten worden wanneer ze werken aan een integratievraagstuk. Zo creëer je een win-win situatie voor de organisatie: specialisten kunnen zich met de meer complexe vraagstukken bezighouden omdat het reguliere werk door medewerkers zelf gedaan kan worden. En het biedt tegelijk ook uitdaging en ontwikkeling voor medewerkers. Het wordt een soort sport of tweede natuur om voor elke vraag de logica te analyseren en te voorspellen waar risico’s liggen. Vanuit Digitect betrekken we medewerkers van onze klanten bij ons werk, vervolgens evalueren we samen hoe het is gegaan en ontwikkelen we zo training on the job. Deze praktische insteek helpt je bij het borgen van kennis in de organisatie.