De digitale snelweg van de verzekeringsbranche
De digitale snelweg van de verzekeringsbranche ontwikkelt zich razendsnel de afgelopen jaren. Waar voorheen met de hand formulieren werden over getikt zijn er nu apps waarmee consumenten schade kunnen doorgeven. Waar voorheen vooral binnen de organisatie werd gekeken naar digitalisering moet er nu informatie van buitenaf worden verwerkt. Gestandaardiseerd dataverkeerGrote organisaties als verzekeringsmaatschappijen hebben steeds meer elektronisch communicatieverkeer met hun klanten. Je polis aanvragen, wijzigen, en schade melden, het kan tegenwoordig allemaal online. Een actueel voorbeeld van de snelle ontwikkelingen is een nieuwe app welke het schadeformulier bij verkeersongevallen kan vervangen. Met deze app als voorbeeld is het gemakkelijk toelichten wat voordelen zijn van gestandaardiseerd berichten uitwisselen, of simpeler gezegd digitaal communiceren:
Digitale standaardisatie staat centraalWaarom digitaal data uitwisselen praktisch, gebruiksvriendelijk, en snel is snappen we. Maar data standaardiseren is vaak een uitdaging, zeker voor grote organisaties. De juiste kennis in huis hebben, en goede ondersteuning door service partijen is dan natuurlijk van belang. In de verzekeringsbranche worden vragen rondom digitale standaardisatie ook opgepakt door SIVI (Standaardisatie Instituut voor Verzekeringen in de Intermediairbranche) . De stichting werkt al jaren met de tool EC-Design en gestandaardiseerde modellen om de branche vanuit een centraal punt te ondersteunen in digitale ontwikkeling. “Een goed voorbeeld van een initiatief waar ook andere sectoren hun voordeel mee kunnen doen”, vindt Jan Vrijenhoek. Tot december 2015 werkte Jan voor SIVI en sinds januari van dit jaar is hij Senior ICT Consultant bij Digitect. |