Digitale transformatie in de verzekeringsbranche
Digitale ontwikkelingen gaan razendsnel, en dat geldt ook voor de verzekeringsbranche. De tijd van formulieren met de hand overtikken hebben we al lang achter ons gelaten, met de huidige technologie hebben we apps waarmee consumenten schade kunnen doorgeven. Er moet steeds meer informatie van buitenaf worden verwerkt. Dat betekent dat organisaties andere behoeftes hebben op het gebied van digitalisering. Hoe ziet modern dataverkeer bij onze verzekeraars eruit? Elektronische communicatie met slimme toolsCommunicatieverkeer tussen verzekeringsmaatschappijen en hun klanten gebeurt steeds meer elektronisch. Een polis aanvragen, wijzigen en schade melden, het kan allemaal snel en digitaal. Een goed voorbeeld van een nieuwe slimme tool voor de verzekeringsbranche is een app welke het schadeformulier bij verkeersongevallen kan vervangen. Met een dergelijke tool als voorbeeld is het gemakkelijk toelichten wat gestandaardiseerd berichten uitwisselen kan opleveren, of simpeler gezegd wat digitaal communiceren kan opleveren:
Digitalisering gaat hand in hand met standaardisatieWe zijn intussen wel gewend aan digitaal communiceren, het maakt veel diensten sneller en gemakkelijker in gebruik. Maar voor organisaties betekent het data standaardiseren en dat vormt vaak een uitdaging. Zij moeten de juiste kennis en capaciteit in huis hebben, of halen, om in de wensen van klanten en gebruikers te kunnen voorzien. |